Statut
PORADNI PSYCHOLOGICZNO – PEDAGOGICZNEJ W BIELSKU PODLASKIM
Podstawa prawna: art. 60 ust. 2 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz. U. z 1996 r. Nr 67, poz. 329 i Nr 106, poz. 496, z 1997 r. Nr 28, poz. 153 i Nr 141, poz. 943, z 1998 r. Nr 117, poz. 759 i Nr 162, poz. 1126, z 2000 r. Nr 12, poz. 136, Nr 19, poz. 239, Nr 48, poz. 550, Nr 104, poz. 1104, Nr 120, poz. 1268 i Nr 122, poz. 1320, z 2001 r. Nr 111, poz. 1194 i Nr 144, poz. 1615 oraz z 2002 r. Nr 41, poz. 362, Nr 113, poz. 984, Nr 141, poz. 1185 i nr 200, poz. 1683, Nr 5 z 2003 r., poz. 46).
Rozdział 1
NAZWA I TYP PLACÓWKI
§ 1. | Placówka nosi nazwę: Poradnia Psychologiczno – Pedagogiczna w Bielsku Podlaskim. |
§ 2. | Poradnia Psychologiczno – Pedagogiczna w Bielsku Podlaskim ma siedzibę w Bielsku Podlaskim przy ulicy Widowska 1. |
§ 3. | Poradnia jest publiczną placówką oświatową w systemie oświaty w rozumieniu art. 2 § 4 ustawy o systemie oświaty. |
Rozdział 2
INNE INFORMACJE O PORADNI
§ 4. | Organem prowadzącym poradnię jest Powiat Bielski. |
§ 5. | Organem sprawującym nadzór pedagogiczny nad poradnią jest Podlaski Kurator Oświaty w Białymstoku. |
§ 6. | Poradnia obejmuje swoim działaniem szkoły i przedszkola na terenie miasta i gminy Bielsk Podlaski i Brańsk oraz następujących gmin: Boćki, Orla, Rudka, Wyszki. |
Rozdział 3
CELE I ZADANIA PORADNI
§ 7. | Poradnia realizuje cele i zadania określone w Ustawie o systemie oświaty oraz wydanych na jej podstawie aktach prawnych dotyczących poradnictwa psychologiczno – pedagogicznego. |
§ 8. | Celem poradni jest: |
a) | wspomaganie wszechstronnego rozwoju dzieci i młodzieży, efektywności uczenia się, nabywania i rozwijania umiejętności negocjacyjnego rozwiązywania konfliktów i problemów oraz innych umiejętności z zakresu komunikacji społecznej; |
b) | prowadzenie profilaktyki uzależnień i innych problemów dzieci i młodzieży, udzielanie pomocy psychologiczno – pedagogicznej dzieciom i młodzieży z grup ryzyka; |
c) | terapia zaburzeń rozwojowych i zachowań dysfunkcyjnych; |
d) | wspomaganie wychowawczej i eduykacyjnej funkcji rodziny, w tym wczesną interwencje i wspomaganie rozwoju dziecka od urodzenia do 7 roku życia. |
e) | pomoc uczniom w dokonywaniu wyboru kierunku kształcenia, zawodu i planowaniu kariery zawodowej; |
f) | prowadzenie edukacji prozdrowotnej wśród uczniów, rodziców i nauczycieli; |
g) | pomoc rodzicom i nauczycielom w diagnozowaniu i rozwijaniu potencjalnych możliwości oraz mocnych stron uczniów. |
h) | wspomaganie wychowawczej i edukacyjnej funkcji rodziny. |
i) | wspomaganie wychowawczej i edukacyjnej funkcji szkoły. |
j) | współpraca z poradniami specjalistycznymi. |
§ 9. | Poradnia realizuje zadania w szczególności poprzez: |
a) | diagnozę |
b) | konsultację |
c) | terapię |
d) | psychoedukację |
e) | rehabilitację |
f) | doradztwo |
g) | mediację |
h) | interwencję w środowisku ucznia |
i) | działalność profilaktyczną |
j) | działalnośc informacyjną |
§ 10. | Do zadań poradni należy: |
1. | Orzekanie o: |
a) | potrzebie kształcenia specjalnego dzieci i młodzieży z zaburzeniami i odchyleniami rozwojowymi wymagających stosowania specjalnej organizacji nauki i metod pracy, w tym o potrzebie zajęć rewalidacyjno – wychowawczych dla dzieci z upośledzeniem umysłowym w stopniu głębokim; |
b) | potrzebie indywidualnego nauczania dzieci i młodzieży, których stan zdrowia uniemożliwia lub utrudnia uczęszczanie do szkoły. |
2. | Opiniowanie w sprawach: |
a) | wcześniejszego przyjęcia dziecka do szkoły podstawowej oraz odroczenia rozpoczęcia spełniania obowiązku szkolnego |
b) | pozostawienia ucznia kl. I-III szkoły podstawowej na drugi rok w tej samej klasie |
c) | objęcie ucznia nauką w klasie terapeutycznej |
d) | dostosowania wymagań edukacyjnych wynikających z programu nauczania do indywidualnych potrzeb ucznia, u którego specyficzne trudności w uczeniu się uniemożliwiają sprostanie tym wymaganiom |
e) | zwolnienie ucznia z wadą słuchu lub z głęboką dysleksją rozwojową z nauki drugiego języka obcego |
e) | zwolnienie ucznia z wadą słuchu lub z głęboką dysleksją rozwojową z nauki drugiego języka obcego |
f) | udzielenia zezwolenia na indywidualny program lub tok nauki |
g) | przyjęcia ucznia gimnazjum do oddziału przysposabiającego do pracy |
h) | przyjęcia do klasy pierwszej szkoły ponadgimnazjalnej, zasadniczej szkoły zawodowej, liceum ogólnokształcącego, liceum profilpwanego i technikum, a także klasy pierwszej szkoły średniej na podbudowie programowej szkoły zasadniczej, szkoły policealnej i szkoły pomaturalnej, kandydata z problemami zdrowotnymi, ograniczającymi możliwości wyboru kierunku kształcenia ze względu na stan zdrowia |
i) | przystąpienia ucznia lub absolwenta z zaburzeniami i odchyleniami rozwojowymi lub ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się odpowiednio do sprawdzianu przeprowadzanego w ostatnim roku nauki w szkole podstawowej, egzaminu przeprowadzanegow ostatnim roku nauki w gimnazjum, egzaminu maturalnego lub egzaminu potwierdzającego kwalifikacje zawodowe, w warunkach i formie dostosowanych do indywidualnych potrzeb psychofizycznych ucznia lub absolwenta |
j) | wczesnego wspomagania rozwoju dziecka |
k) | innych, określonych w odrębnych przepisach. |
§ 11. | W poradni organizowany jest i działa na zasadach określonych w rozporządzeniu zespół orzekający, który wydaje orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego i indywidualnego nauczania. |
a) | zespół orzekający zbiera się w poradni z reguły raz w miesiącu,w zależności od potrzeb placówki |
§ 12. | Opinię i orzeczenie wydaje się na wniosek rodziców dziecka lub jego prawnych opiekunów. Na wniosek lub za zgodą rodziców dziecka poradnia przekazuje kopię opinii do przedszkola lub placówki, do której uczęszcza dziecko. |
Rozdział 4
ORGANY PORADNI
§ 13. | |
1. | Organami poradni sa: |
a) | dyrektor poradni |
b) | rada pedagogiczna |
2. | Wszystkie organy poradni współdziałają ze sobą w sprawach pomocy psychologiczno– pedagogicznej udzielanej dzieciom i młodzieży zgłaszającej się do poradni |
3. | Koordynatorem współdziałania organów poradni jest dyrektor, który: |
a) | zapewnia każdemu z nich możliwość swobodnego działania i podejmowania decyzji w granicach swoich kompetencji |
b) | umożliwia rozwiązywanie sytuacji konfliktowych wewnątrz poradni |
c) | zapewnia bieżącą wymianę informacji pomiędzy organami poradni o planowanych i podejmowanych działaniach i decyzjach |
d) | zapewnia możliwość współpracy przez organizowanie spotkań organów poradni. |
4. | Spory między pracownikami poradni rozstrzyga dyrektor poradni. |
5. | Spory między dyrektorem a poszczególnymi pracownikami lub dyrektorem a innymi organami rozstrzyga organ prowadzący poradnię. |
§ 14. | |
1. | Poradnią kieruje dyrektor, który jest przedstawicielem na zewnątrz, przełożonym służbowym wszystkich pracowników poradni, przewodniczącym rady pedagogicznej. |
Dyrektor poradni w szczególności: | |
a) | kieruje bieżącą działalnością poradni |
b) | sprawuje nadzór pedagogiczny nad pracownikami |
c) | realizuje uchwały rady pedagogicznej podjęte w ramach jej kompetencji |
d) | dysponuje środkami określonymi w planie finansowym poradni i ponosi odpowiedzialność za ich prawidłowe wykorzystanie |
e) | wykonuje inne zadania wynikające z przepisów szczegółowych. |
2. | Dyrektor poradni w szczególności decyduje w sprawach: |
a) | zatrudniania i zwalniania pracowników pedagogicznych oraz innych pracowników poradni |
b) | przyznawania nagród oraz wymierzania kar porządkowych pracownikom poradni |
c) | występowania z wnioskiem po zasięgnięciu opinii rady pedagogicznej w sprawach odznaczeń, nagród i innnych wyróżnień dla pracowników pedagogicznych i pozostałych pracowników poradni. |
3. | W wykonywaniu swoich zadań dyrektor poradni współpracuje z radą pedagogiczną. |
§ 15. | |
1. | Rada pedagogiczna jest kolegialnym organem poradni realizującym statutowe zadania dotyczące pomocy psychologiczno – pedagogicznej, terapeutycznej i profilaktycznej. |
2. | W skład rady pedagogicznej wchodzą psycholodzy, pedagodzy i logopedzi poradni. W zebraniach rady pedagogicznej mogą brać udział z głosem doradczym osoby zaproszone przez przewodniczącego za zgodą lub na wniosek rady pedagogicznej. |
3. | Przewodniczącym rady pedagogicznej jest dyrektor poradni. |
4. | Zebrania rady pedagogicznej są organizowane na początku roku szkolnego celem zatwierdzenia planu pracy na bieżący rok, po I półroczu pracy w celu podsumowania pracy za I semestr i na koniec roku szkolnego w celu podsumowania pracy za bieżący rok oraz w innych terminach w razie potrzeby. Zebrania mogą być organizowane z inicjatywy przewodniczącego, organu prowadzącego poradnię lub 1/3 członków rady. |
5. | Przewodniczący przygotowuje i prowadzi zebranie rady i jest odpowiedzialny za zawiadomienie jej członków o terminie i porządku zebrania. |
6. | Kompetencje stanowiące rady pedagogicznej: |
a) | zatwierdzenie planu pracy poradni |
b) | podejmowanie uchwał w sprawie doskonalenia diagnozy i orzecznictwa |
c) | ustalanie i organizowanie doskonalenia zawodowego pracowników pedagogicznych (wewnątrzszkolne doskonalenie nauczycieli) |
Rada pedagogiczna opiniuje: | |
a) | tygodniowy rozkład zajęć pracowników |
b) | projekt planu finansowego poradni |
c) | arkusz organizacyjny placówki |
d) | wnioski dyrektora o przyznawanie pracownikom odznaczeń, nagród i innych wyróżnień. |
7. | Rada pedagogiczna może wystąpić z wnioskiem do organu prowadzącego poradnię o odwołanie z funkcji dyrektora poradni. |
8. | Uchwały rady pedagogicznej są podejmowane zwykłą większością głosów w obecności co najmniej połowy jej członków. |
9. | Dyrektor poradni wstrzymuje wykonanie uchwał, o których mowa w ust. 1, niezgodnych z przepisami prawa. O wstrzymaniu wykonania uchwały dyrektor niezwłocznie zawiadamia organ prowadzący poradnię oraz organ sprawujący nadzór pedagogiczny. Organ sprawujący nadzór pedagogiczny w porozumieniu z organem prowadzącym poradnię uchyla w razie stwierdzenia jej niezgodności z przepisami prawa. Rozstrzygnięcie organu sprawującego nadzór pedagogiczny jest ostateczne. |
10. | Rada pedagogiczna ustala regulamin swojej działalności, który nie może być sprzeczny zestatutem poradni i obowiązującymi przepisami prawa. |
11. | Zebrania rady pedagogicznej są protokołowane. |
Członkowie rady pedagogicznej są zobowiązani do nie ujawniania spraw poruszanych na posiedzeniu rady, które mogą naruszać dobro osobiste badanych dzieci, ich rodziców a także pracowników poradni. |
Rozdział 5
§ 16. | Poradnia działa w ciągu całego roku jako placówka, w której nie są przewidziane ferie szkolne. Przerwa w pracy poradni w okresie wakacyjnym trwa 1 miesiąc i kończy się nie później niż 20 sierpnia. |
§ 17. | Szczegółową organizację pracy poradni określa corocznie arkusz organizacyjny poradni opracowany przez dyrektora poradni do dnia 30 kwietnia każdego roku oraz plan finansowy poradni zatwierdzony przez organ prowadzący poradnię. |
Arkusz organizacyjny poradni określa liczbę pracowników pedagogicznych oraz administracyjno – obsługowych poradni, lekarzy konsultantów zatrudnionych przez poradnię oraz określa rejon działania poradni z wyszczególnieniem ilości przedszkoli, szkół podstawowych oraz innych placówek, z którymi współpracuje poradnia. | |
Pracownicy pedagogiczni poradni pracują 20 godzin tygodniowo, prowadząc zajęcia dydaktyczne wg obowiązującego tygodniowego rozkładu zajęć. | |
§ 18. | Do realizacji celów statutowych poradnia dysponuje 7 pomieszczeniami w tym: |
a) | sekretariat |
b) | 6 pomieszczeń do badań psychologicznych |
Rozdział 6
PRACOWNICY PEDAGOGICZNI I INNI PRACOWNICY PORADNI
§ 19. | |
1. | W poradni zatrudnia się psychologów, pedagogów, logopedów oraz w zależności od potrzeb zatrudnia się lekarza. |
2. | Pracowników administracyjnych i pracowników obsługi. |
3. | Pomoc dzieciom i młodzieży może być udzielana w poradni także przez wolontariuszy. |
4. | Zasady zatrudniania pracowników pedagogicznych i innych pracowników o których mowa w ustawie 1 określają odrębne przepisy. |
§ 20. | |
1. | Do zadań psychologa poradni należy: |
a) | organizowanie i prowadzenie działalności profilaktycznej w zakresie zapobiegania niepowodzeniom szkolnym, uzależnieniom i zaburzeniom zachowania dzieci i młodzieży (prelekcje, zajęcia warsztatowe, terapia, poradnictwo dla rodziców, nauczycieli, dzieci i młodzieży) |
b) | prowadzenie psychologicznych badań diagnostycznych |
c) | udział w posiedzeniu zespołu orzekającego |
d) | doskonalenie warsztatu pracy, w tym troska o stan testów i innych pomocy niezbędnych do badań psychologicznych oraz wprowadzanie innowacji |
e) | wykonywanie innych czynności zleconych przez dyrektora poradni w zakresie swoich kompetencji. |
2. | Do zadań pedagoga poradni należy: |
a) | organizowanie i prowadzenie działalności profilaktycznej w zakresie zapobiegania niepowodzeniom szkolnym i zaburzeniom zachowania dzieci i młodzieży ( psychoedukacja rodziców, rad pedagogicznych, prowadzenie terapii pedagogicznej) |
b) | prowadzenie pedagogicznych badań diagnostycznych |
c) | udział w posiedzeniu zespołu orzekającego |
d) | doskonalenie warsztatu pracy, w tym troska o wyposażenie w sprzęt oraz odpowiedni zestaw pomocy do reedukacji dzieci oraz wprowadzanie innowacji |
e) | wykonywanie innych czynności zleconych przez dyrektora w zakresie swoich kompetencji. |
3. | Do zadań logopedy poradni należy: |
a) | prowadzenie diagnozy i terapii logopedycznej dzieci |
b) | udział w posiedzeniach zespołu orzekającego |
c) | doskonalenie warsztatu pracy, w tym dbanie o odpowiedni zestaw pomocy niezbędnych do terapii logopedycznej oraz wprowadzanie innowacji |
d) | wykonywanie innych czynności zleconych przez dyrektora poradni w zakresie swoich kompetencji. |
4. | Zadania pracowników administracyjnych, w tym głównego księgowego określa zakres obowiązków i uprawnień na danym stanowisku pracy. |
Rozdział 7
DOKUMENTACJA PORADNI
§ 21. | Poradnia prowadzi następującą dokumentację: |
1. | Roczny plan pracy poradni. |
2. | Sprawozdania z jego realizacji. |
3. | Tygodniowy rozkład zajęć pracowników poradni. |
4. | Skorowidz alfabetyczny lub kartotekę badanych. |
5. | Teczki indywidualne badanych dzieci i młodzieży. |
6. | Dzienniki zajęć specjalistycznych z grupą (zeszyt pracy w terenie). |
7. | Protokoły posiedzeń zespołów orzekających. |
8. | Inną dokumentację zgodnie z odrębnymi przepisami. |
9. | Dziennik indywidualnych zajęć pracownika. |
Rozdział 8
POSTANOWIENIA KOŃCOWE
§ 22. | Poradnia używa pieczęci urzędowej zgodnie z określonymi przepisami. |
§ 23. | Poradnia p Poradnia prowadzi i przechowuje dokumentację zgodnie z odrębnymi przepisami. |
§ 24. | Poradnia jest jednostką budżetową , działalność placówki finansowana jest z budżetu Powiatu Bielskiego” |
a) | Poradnia może gromadzić dochody na rachunku dochodów własnych. Źródła tych dochodów i ich przeznaczenie powinny być określone w odrębnej uchwale organu stanowiącego. |
b) | Poradnia nie posiada mienia przekazywanego w zarząd. Na podstawie Umowy Najmu zawartej pomiędzy Zarządem Powiatu Bielskiego a Dyrektorem Poradni wynajmuje pomieszczenie z przeznaczeniem na potrzeby Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej w Bielsku Podlaskim. |
c) | Poradnia nie tworzy gospodarstwa pomocniczego. |
d) | Podstawą gospodarki finansowej jest zatwierdzony przez Radę Powiatu roczny plan finansowy. |
e) | Poradnia prowadzi rachunkowość oraz sprawozdawczość zgodnie z obowiązującymi przepisami dotyczącymi jednostek budżetowych. |
f) | Poradnia prowadzi gospodarkę finansową według zasad określonych w obowiązującej ustawie o finansach publicznych. |
§ 25. | Statut wchodzi w życie z dniem uchwalenia przez radę pedagogiczną. |
Decyzją Rady Pedagogicznej naniesiono zmiany i przyjęto Statut do realizacji w dniu 15. 10. 2007r.