Kodeks Etyki
KODEKS ETYKI PRCOWNIKÓW PORADNI
PSYCHOLOGICZNO-PEDAGOGICZNEJ
W BIELSKU PODLASKIM
ZASADY OGÓLNE
§ 1
Kodeks Etyki Pracowników Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej w Bielsku Podlaskim oparty został na fundamentalnych wartościach: praworządności, bezstronności i bezinteresowności, uczciwości, rzetelności, sprawiedliwości, odpowiedzialności, szacunku, godności, lojalności, uprzejmości i życzliwości w kontaktach z klientami, przełożonymi i współpracownikami, dbałości o dobre imię Poradni i jej pracowników.
§2
Wskazane w Kodeksie Etyki zasady i wartości etyczne są stosowane przez pracowników podczas wypełniania przez nich codziennych obowiązków.
§3
Ilekroć w Kodeksie jest mowa o:
- Poradni/placówce – należy przez to rozumieć Poradnię Psychologiczno-Pedagogiczną w Bielsku Podlaskim.
- Kodeksie- należy przez to rozumieć Kodeks Etyki Pracowników Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej w Bielsku Podlaskim.
- pracowniku – należy przez to rozumieć pracowników pedagogicznych i niepedagogicznych Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej w Bielsku Podlaskim.
- klientach – należy przez to rozumieć wszystkich klientów, dla których Poradnia świadczy usługi.
ZASADY ETYCZNEGO POSTĘPOWANIA
§4
- Pracownicy traktują pracę jako służbę publiczną, mają zawsze na względzie dobro społeczności lokalnej oraz chronią uzasadnione interesy każdej osoby.
- Pracownicy działają tak, aby ich działania były wzorem praworządności.
- Pracownicy pamiętają o służebnym charakterze własnej pracy, wykonują ją z poszanowaniem godności innych i poczuciem godności własnej.
- Pracownicy pamiętają, że swoim postępowaniem dają świadectwo o placówce dlatego dbają o zachowanie kultury osobistej.
- Pracownicy wykonują obowiązki rzetelnie, a w szczególności pracują sumiennie, dążą do osiągnięcia najlepszych rezultatów swojej pracy i mając na względzie wnikliwe oraz rozważne wykonywanie powierzonych zadań.
- Pracownicy są twórczy w podejmowaniu zadań, a wyznaczone obowiązki realizują aktywnie, z najlepszą wolą.
- Pracownicy w rozpatrywaniu spraw nie kierują się emocjami, są gotowi do przyjęcia krytyki, uznania swoich błędów i do naprawienia ich konsekwencji.
- Pracownicy dotrzymują zobowiązań, kierując się prawem i przewidzianym trybem działania.
- Pracownicy racjonalnie gospodarują majątkiem i środkami publicznymi, z dbałością i gotowością do rozliczenia swoich działań w tym zakresie.
- Pracownicy są gotowi do wykonywania poleceń służbowych, mając przy tym na względzie, aby nie zostało naruszone prawo lub popełniona pomyłka.
- Wykazują powściągliwość w publicznym wypowiadaniu poglądów na temat swojej pracy oraz Poradni.
- Normy Kodeksu naruszają pracownicy, którzy wskutek postępowania zarówno w miejscu pracy, jaki poza nim, ryzykują utratę zaufania niezbędnego do wykonywania zadań publicznych.
§ 5
1. Pracownicy dbają o rozwój własnych kompetencji, a w szczególności;
- rozwijają wiedzę zawodową, potrzebną do jak najlepszego wykonywania pracy,
- dążą do pełnej znajomości aktów prawnych oraz wszystkich faktycznych i prawnych okoliczności spraw,
- są gotowi do wykorzystania wiedzy zwierzchników, współpracowników i podwładnych, w w przypadku braku wiedzy specjalistycznej – do korzystania z pomocy ekspertów,
- są przygotowani do jasnego – merytorycznego i prawnego – uzasadnienia własnych decyzji i sposobu postępowania,
- w wykonywaniu wspólnych zadań administracyjnych dbają o ich jakość merytoryczną i o dobre stosunki międzyludzkie,
- jeżeli w sprawie są wyrażane zróżnicowane opinie, dążą do uzgodnień opartych na rzeczowej argumentacji,
- są życzliwi ludziom, zapobiegają napięciom w pracy i rozładowują je, przestrzegają zasad poprawnego zachowania,
- okazują szacunek innym , wysoką kulturę osobistą w każdej sytuacji.
2. Pracownicy są bezstronni w wykonywaniu zadań i obowiązków, a w szczególności:
- nie dopuszczają do podejrzeń o związek między interesem publicznym i prywatnym,
- nie podejmują żadnych prac ani zajęć, które kolidują z obowiązkami służbowymi,
- w prowadzonych sprawach administracyjnych równo traktują wszystkich uczestników, nie ulegając żadnym naciskom i nie przyjmują żadnych zobowiązań wynikających z pokrewieństwa, znajomości, pracy lub przynależności,
- od osób zaangażowanych w prowadzone sprawy nie przyjmują żadnych korzyści materialnych ani osobistych,
- szanują prawo do informacji, mając na względzie jawność działania administracji publicznej, dochowując przy tym tajemnicy ustawowo chronionej.
POSTANOWIENIA KOŃCOWE
§6
- Każdy pracownik ma obowiązek przestrzegać zasad Kodeksu Etyki Pracowników Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej w Bielsku Podlaskim i reagować na jego naruszenia.
- Nieprzestrzeganie lub naruszenie obowiązujących zasad i norm etycznych traktowane jest jako działanie na szkodę Poradni.
- Pracownicy naruszający postanowienia Kodeksu Etyki ponoszą odpowiedzialność porządkową i dyscyplinarną przewidzianą odrębnymi przepisami.
§7
Kodeks Etyczny podlega publikacji na stronie internetowej Poradni w celu poinformowania klientów o standardach zachowania i wykonywania obowiązków służbowych przez pracowników.
§8
Każdy pracownik Poradni winien zapoznać się z treścią Kodeksu Etyki i przyjąć go do stosowania, potwierdzając to stosownym oświadczeniem dołączonym do akt osobowych pracownika.
Bielsk Podlaski, dn. 25.11.2022r.