Działania Poradni Psychologiczno – Pedagogicznej w Bielsku Podlaskim
– Diagnoza:
- trudności w nauce (w tym dysleksji);
- trudności wychowawczych;
- gotowości szkolnej dzieci ;
- wad wymowy dzieci i młodzieży;
- rozwoju psychoruchowego dzieci w wieku 0-6 lat;
- zaburzeń emocjonalnych;
- dzieci zdolnych;
- przesiewowe badanie wzroku programem „Widzę”; Słyszę” oraz mowy „Mówię”
- przetwarzanie słuchowe NEUROFLOW;
- obserwacja/diagnoza dzieci i młodzieży w kierunku występowania cech spektrum autyzmu;
– Terapia:
- terapii psychologicznej;
- terapia rodzin;
- terapia pedagogiczna;
– zajęcia korekcyjno – kompensacyjne;
– zajęcia rozwijające kompetencje emocjonalno – społeczne(w tym trening umiejętności społecznych);
– terapia BIOFEEDBACK;
– zajęcia rozwijające umiejętności uczenia się (terapia kognitywna);
- terapia logopedyczna;
– nauka prawidłowej artykulacji głosek;
– dzieci jąkających się;
– usprawnianie mowy dzieci upośledzonych umysłowo, niedosłyszących;
– z porażeniem mózgowym, afatycznych, autystycznych, z wadami z rozszczepowymi twarzy;
– dzieci z prostym opóźnieniem rozwoju mowy;
– Poradnictwo:
* udzielanie porad psychologicznych, pedagogicznych i logopedycznych dzieciom i młodzieży, rodzicom i nauczycielom, w tym pomocy w wyborze kierunku kształcenia i zawodu oraz planowaniu kształcenia i kariery zawodowej;
– Profilaktyki uzależnień i innych problemów dzieci i młodzieży:
* w tym udzielanie pomocy psychologiczno-pedagogicznej dzieciom i młodzieży z grup ryzyka oraz ich rodzicom;
– Interwencji kryzysowej;
– Działalności wspierającej (w tym mediacje, porady , konsultacje),
– Działalności informacyjno-szkoleniowej nauczycielom, wychowawcom, rodzicom i specjalistom udzielającym pomocy psychologiczno-pedagogicznej pracującym
w przedszkolach, szkołach i placówkach oświatowych.
– Wspomagania dzieci i młodzieży z Ukrainy związanymi z różnicami kulturowymi lub ze zmianą środowiska edukacyjnego, w tym związanymi z wcześniejszym kształceniem za granicą.
**** W poradni wydawane są opinie w sprawie:
- gotowości dziecka do podjęcia nauki w szkole;
- odroczenia rozpoczęcia obowiązku szkolnego;
- objęcia ucznia pomocą psychologiczno-pedagogiczną w szkole i przedszkolu;
- dostosowanie wymagań edukacyjnych wynikających z programu nauczania do indywidualnych potrzeb i kryteriów oceniania:
– z powodu specyficznych trudności w uczeniu się (dysleksja, dysortografia, dysgrafia, dyskalkulia)
– dostosowania warunków sprawdzianu przeprowadzonego w ostatnim roku nauki w szkole podstawowej, egzaminu maturalnego lub egzaminu potwierdzającego kwalifikacje zawodowe;
– dostosowanie wymagań edukacyjnych wynikających z programu nauczania do indywidualnych potrzeb ze względu na niższe niż przeciętne możliwości intelektualne;
– zwolnienie ucznia z wadą słuchu lub głęboką dysleksją rozwojową z nauki drugiego języka obcego;
– udzielenie zezwolenia na indywidualny program lub tok nauki;
- inne opinie (zaburzenia komunikacji językowej, choroba przewlekła, szczególne uzdolnienia
- , sytuacji kryzysowych lub traumatycznych, z trudnościami adaptacyjnymi związanymi z różnicami kulturowymi lub ze zmianą środowiska edukacyjnego, w tym związanych z wcześniejszym kształceniem za granicą);
- wydanie informacji z badań psychologiczno-pedagogicznych.
*** W poradni działają zespoły orzekające, wydające orzeczenia:
- orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnej oraz niedostosowanej społecznie, wymagającej stosowania specjalnej organizacji nauki i metod pracy;
- orzeczenia o potrzebie indywidualnego obowiązkowego rocznego przygotowania przedszkolnego, zwanego dalej „indywidualnym przygotowaniem przedszkolnym”, dla dzieci, których stan zdrowia uniemożliwia lub znacznie utrudnia uczęszczanie do przedszkola lub oddziału przedszkolnego zorganizowanego w szkole podstawowej, zwanego dalej „przedszkolem”;
- orzeczenia o potrzebie indywidualnego nauczania dla dzieci i młodzieży, których stan zdrowia uniemożliwia lub znacznie utrudnia uczęszczanie do szkoły;
- orzeczenia o potrzebie zajęć rewalidacyjno-wychowawczych dla dzieci i młodzieży upośledzonych umysłowo w stopniu głębokim.
- opinie o potrzebie wczesnego wspomagania rozwoju dziecka od chwili wykrycia niepełnosprawności do podjęcia nauki w szkole.
- Poradnia ma uprawnienia do diagnozowania i wydawania opinii o wczesnym wspomaganiu rozwoju dziecka oraz orzeczeń
o potrzebie kształcenia specjalnego i indywidualnego nauczania dzieciom i młodzieży niewidzących i słabowidzących, niesłyszących i słabosłyszących oraz autystycznych.
Wnioskodawca dołącza do wniosku dokumentację uzasadniającą, w szczególności wydawaną przez specjalistów – opinie oraz wyniki obserwacji i badań psychologicznych, pedagogicznych i lekarskich.
Jeżeli wniosek dotyczy wydania orzeczenia o potrzebie indywidualnego przygotowania przedszkolnego albo orzeczenia o potrzebie indywidualnego nauczania, wnioskodawca dołącza do wniosku zaświadczenie o stanie zdrowia dziecka.
Jeżeli wnioskodawca nie dołączył do wniosku wymaganej dokumentacji przewodniczący zespołu wzywa wnioskodawcę do przedstawienia tej dokumentacji w określonym terminie, nie krótszym jednak niż 14 dni.
* W celu uzyskania informacji o problemach dydaktycznych i wychowawczych ucznia, zespół może zasięgnąć opinii nauczycieli szkoły, do której uczeń uczęszcza, lub wychowawców placówki, w której uczeń przebywa, informując o tym wnioskodawcę.
*** Na pomoc mogą także liczyć:
- Rodzice/na terenie poradni/
- indywidualne porady i konsultacje specjalistyczne;
- spotkania grupowe dla rodziców dzieci objętych wczesnym wspomaganiem rozwoju lub innych rodziców w zależności od potrzeb;
- wsparcie rodzin w zadaniach wychowawczych;
- wybór kierunku kształcenia i zawodu oraz planowania kształcenia zawodowego;
- Nauczyciele/na terenie poradni/
- indywidualne konsultacje dla pedagogów, psychologów szkolnych, logopedów, nauczycieli i doradców zawodowych;
*** Spotkania z rodzicami/porady/konsultacje:
- Działalność poradni psychologiczno-pedagogicznej;
- Gotowość dziecka do rozpoczęcia nauki w szkole;
- Jak pomagać dzieciom z trudnościami w nauce?;
- Jak wspomagać dziecko w wyborze drogi kształcenia i zawodu?
- Nadpobudliwość psychoruchowa – objawy, przyczyny, formy pomocy;
- Dziecko zdolne – wspieranie rozwoju zdolności poznawczych oraz kompetencji emocjonalno – społecznych;
- Odpowiedzialne towarzyszenie dzieciom w okresie dorastania.
ZAPRASZAM
Wspomaganie przedszkoli, szkół i placówek
w ramach współpracy z Poradnią Psychologiczno – Pedagogiczną w Bielsku Podlaskim.
Cele :
* poprawa jakości pracy placówek oświaty;
* rozpoznanie potrzeb szkół i przedszkoli;
* wsparcie i doskonalenie kompetencji i umiejętności dla nauczycieli, specjalistów, rodziców i uczniów.
Zakres współpracy:
- Rozpoznawanie potrzeb przedszkola, szkoły lub innej placówki;
- Ustalenie form i sposobów działania oraz wsparcia w celu zaspokojenia potrzeb placówek;
- Ustalenie i zaplanowanie form wspomagania i ich realizacja;
- Organizowanie i prowadzenie sieci współpracy i samokształcenia dla nauczycieli, wychowawców i specjalistów;
- Współpraca Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej w Bielsku Podlaskim ze szkołami i przedszkolami, w celu doskonalenia, usprawniania pracy, w szczególności poprzez wymianę doświadczeń w ramach dobrych praktyk.
WYKAZ WAŻNYCH NUMERÓW TELEFONÓW I ADRESÓW:
- Telefon Zaufania– 19 288 (linia dostępna od poniedziałku do piątku w godz. 20:00 – 08:00; w soboty, niedziele i święta – całodobowo);
- Ogólnopolskie Pogotowie dla Ofiar Przemocy w Rodzinie „Niebieska Linia” – tel. 800 120 002 (linia dostępna 24 godziny na dobę i przez siedem dni w tygodniu) oraz e-mail: niebieskalinia@niebieskalinia.info;
- Ogólnopolskie Pogotowie dla Ofiar Przemocy w Rodzinie „Niebieska Linia” Instytutu Psychologii Zdrowia– tel. (22) 668 70 00 oraz 116 123 (linia dostępna 24 godziny na dobę i przez siedem dni w tygodniu);
- Fundacja Feminoteka– Telefon przeciwprzemocowy dla kobiet doświadczających przemocy (w tym kobiet transseksualnych) – tel. 888 88 33 88 (telefon czynny od poniedziałku do piątku w godz. 11 – 19);
- Centrum Praw Kobiet– tel. 800 107 777 (telefon interwencyjny czynny całą dobę; po połączeniu należy wybrać 1 i potem 3);
- Fundacja Dajemy Dzieciom Siłę– Telefon zaufania dla Dzieci i Młodzieży – tel. 116 111 (linia dostępna 24 godziny na dobę i przez siedem dni w tygodniu) oraz Telefon dla rodziców i nauczycieli, którzy potrzebują wsparcia i informacji w zakresie przeciwdziałania i pomocy psychologicznej Dzieciom przeżywającym kłopoty i trudności takie jak: agresja i przemoc w szkole – tel. 800 100 100 (linia czynna od poniedziałku do piątku, w godz. 12 – 15);
- Dziecięcy Telefon Zaufania Rzecznika Praw Dziecka– tel. 800 12 12 12 (linia dostępna 24 godziny na dobę i przez siedem dni w tygodniu);
- Anonimowa Policyjna Linia Specjalna „Zatrzymaj Przemoc”– tel. 800 120 148 – (bezpłatna linia dostępna 24 godziny na dobę i przez siedem dni w tygodniu);
- Linia wsparcia psychologicznego Polskiego Czerwonego Krzyża– tel. (22) 230 22 07 (linia dostępna od poniedziałku do piątku w godz. 16 – 20);
- Bezpłatna aplikacja mobilna „Twój parasol” – https://twojparasol.com/