Działania Poradni Psychologiczno – Pedagogicznej w Bielsku Podlaskim

– Diagnoza:

  • trudności w nauce (w tym dysleksji);
  • trudności wychowawczych;
  • gotowości szkolnej dzieci ;
  • wad wymowy dzieci i młodzieży;
  • rozwoju psychoruchowego dzieci w wieku 0-6 lat;
  • zaburzeń emocjonalnych;
  • dzieci zdolnych;
  • przesiewowe badanie wzroku programem „Widzę”; Słyszę” oraz mowy „Mówię”
  • przetwarzanie słuchowe NEUROFLOW;
  • obserwacja/diagnoza dzieci i młodzieży w kierunku występowania cech spektrum autyzmu;

– Terapia:

  • terapii psychologicznej;
  • terapia rodzin;
  • terapia pedagogiczna;

– zajęcia korekcyjno – kompensacyjne;

– zajęcia rozwijające kompetencje emocjonalno – społeczne(w tym trening umiejętności społecznych);

– terapia BIOFEEDBACK;

– zajęcia rozwijające umiejętności uczenia się (terapia kognitywna);

  • terapia logopedyczna;

– nauka prawidłowej artykulacji głosek;

– dzieci jąkających się;

– usprawnianie mowy dzieci upośledzonych umysłowo, niedosłyszących;

– z porażeniem mózgowym, afatycznych, autystycznych, z wadami z rozszczepowymi twarzy;

– dzieci z prostym opóźnieniem rozwoju mowy;

– Poradnictwo:

* udzielanie porad psychologicznych, pedagogicznych i logopedycznych dzieciom i młodzieży, rodzicom i nauczycielom, w tym pomocy w wyborze kierunku kształcenia i zawodu oraz planowaniu kształcenia i kariery zawodowej;

– Profilaktyki uzależnień i innych problemów dzieci i młodzieży:

* w tym udzielanie pomocy psychologiczno-pedagogicznej dzieciom i młodzieży z grup ryzyka oraz ich rodzicom;

– Interwencji kryzysowej;

– Działalności wspierającej (w tym mediacje, porady , konsultacje),

– Działalności informacyjno-szkoleniowej nauczycielom, wychowawcom, rodzicom i specjalistom udzielającym pomocy psychologiczno-pedagogicznej pracującym
w przedszkolach, szkołach i placówkach oświatowych.

– Wspomagania dzieci i młodzieży z Ukrainy związanymi z różnicami kulturowymi lub ze zmianą środowiska edukacyjnego, w tym związanymi z wcześniejszym kształceniem za granicą.

 

**** W poradni wydawane są opinie w sprawie:

  • gotowości dziecka do podjęcia nauki w szkole;
  • odroczenia rozpoczęcia obowiązku szkolnego;
  • objęcia ucznia pomocą psychologiczno-pedagogiczną w szkole i przedszkolu;
  • dostosowanie wymagań edukacyjnych wynikających z programu nauczania do indywidualnych potrzeb i kryteriów oceniania:

– z powodu specyficznych trudności w uczeniu się (dysleksja, dysortografia, dysgrafia, dyskalkulia)

– dostosowania warunków sprawdzianu przeprowadzonego w ostatnim roku nauki w szkole podstawowej, egzaminu maturalnego lub egzaminu potwierdzającego kwalifikacje zawodowe;

– dostosowanie wymagań edukacyjnych wynikających z programu nauczania do indywidualnych potrzeb ze względu na niższe niż przeciętne możliwości intelektualne;

– zwolnienie ucznia z wadą słuchu lub głęboką dysleksją rozwojową z nauki drugiego języka obcego;

– udzielenie zezwolenia na indywidualny program lub tok nauki;

  • inne opinie (zaburzenia komunikacji językowej, choroba przewlekła, szczególne uzdolnienia
  • , sytuacji kryzysowych lub traumatycznych, z trudnościami adaptacyjnymi związanymi z różnicami kulturowymi lub ze zmianą środowiska edukacyjnego, w tym związanych z wcześniejszym kształceniem za granicą);
  • wydanie informacji z badań psychologiczno-pedagogicznych.

*** W poradni działają zespoły orzekające, wydające orzeczenia:

  • orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnej oraz niedostosowanej społecznie, wymagającej stosowania specjalnej organizacji nauki i metod pracy;
  • orzeczenia o potrzebie indywidualnego obowiązkowego rocznego przygotowania przedszkolnego, zwanego dalej „indywidualnym przygotowaniem przedszkolnym”, dla dzieci, których stan zdrowia uniemożliwia lub znacznie utrudnia uczęszczanie do przedszkola lub oddziału przedszkolnego zorganizowanego w szkole podstawowej, zwanego dalej „przedszkolem”;
  • orzeczenia o potrzebie indywidualnego nauczania dla dzieci i młodzieży, których stan zdrowia uniemożliwia lub znacznie utrudnia uczęszczanie do szkoły;
  • orzeczenia o potrzebie zajęć rewalidacyjno-wychowawczych dla dzieci i młodzieży upośledzonych umysłowo w stopniu głębokim.
  • opinie o potrzebie wczesnego wspomagania rozwoju dziecka od chwili wykrycia niepełnosprawności do podjęcia nauki w szkole.
  • Poradnia ma uprawnienia do diagnozowania i wydawania opinii o wczesnym wspomaganiu rozwoju dziecka oraz orzeczeń
    o potrzebie kształcenia specjalnego i indywidualnego nauczania dzieciom i młodzieży niewidzących i słabowidzących, niesłyszących i słabosłyszących oraz autystycznych.

 

Wnioskodawca dołącza do wniosku dokumentację uzasadniającą, w szczególności wydawaną przez specjalistów – opinie oraz wyniki obserwacji i badań psychologicznych, pedagogicznych i lekarskich.

 

Jeżeli wniosek dotyczy wydania orzeczenia o potrzebie indywidualnego przygotowania przedszkolnego albo orzeczenia o potrzebie indywidualnego nauczania, wnioskodawca dołącza do wniosku zaświadczenie o stanie zdrowia dziecka.

Jeżeli wnioskodawca nie dołączył do wniosku wymaganej dokumentacji przewodniczący zespołu wzywa wnioskodawcę do przedstawienia tej dokumentacji w określonym terminie, nie krótszym jednak niż 14 dni.

* W celu uzyskania informacji o problemach dydaktycznych i wychowawczych ucznia, zespół może zasięgnąć opinii nauczycieli szkoły, do której uczeń uczęszcza, lub wychowawców placówki, w której uczeń przebywa, informując o tym wnioskodawcę.

 

*** Na pomoc mogą także liczyć:

  1. Rodzice/na terenie poradni/
  • indywidualne porady i konsultacje specjalistyczne;
  • spotkania grupowe dla rodziców dzieci objętych wczesnym wspomaganiem rozwoju lub innych rodziców w zależności od potrzeb;
  • wsparcie rodzin w zadaniach wychowawczych;
  • wybór kierunku kształcenia i zawodu oraz planowania kształcenia zawodowego;
  1. Nauczyciele/na terenie poradni/
  • indywidualne konsultacje dla pedagogów, psychologów szkolnych, logopedów, nauczycieli i doradców zawodowych;

*** Spotkania z rodzicami/porady/konsultacje:

  • Działalność poradni psychologiczno-pedagogicznej;
  • Gotowość dziecka do rozpoczęcia nauki w szkole;
  • Jak pomagać dzieciom z trudnościami w nauce?;
  • Jak wspomagać dziecko w wyborze drogi kształcenia i zawodu?
  • Nadpobudliwość psychoruchowa – objawy, przyczyny, formy pomocy;
  • Dziecko zdolne – wspieranie rozwoju zdolności poznawczych oraz kompetencji emocjonalno – społecznych;
  • Odpowiedzialne towarzyszenie dzieciom w okresie dorastania.

ZAPRASZAM

Wspomaganie przedszkoli, szkół i placówek

w ramach współpracy z Poradnią Psychologiczno – Pedagogiczną w Bielsku Podlaskim.

Cele :

* poprawa jakości pracy placówek oświaty;

* rozpoznanie potrzeb szkół i przedszkoli;

* wsparcie i doskonalenie kompetencji i umiejętności dla nauczycieli, specjalistów, rodziców i uczniów.

Zakres współpracy:

  • Rozpoznawanie potrzeb przedszkola, szkoły lub innej placówki;
  • Ustalenie form i sposobów działania oraz wsparcia w celu zaspokojenia potrzeb placówek;
  • Ustalenie i zaplanowanie form wspomagania i ich realizacja;
  • Organizowanie i prowadzenie sieci współpracy i samokształcenia dla nauczycieli, wychowawców i specjalistów;
  • Współpraca Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej w Bielsku Podlaskim ze szkołami i przedszkolami, w celu doskonalenia, usprawniania pracy, w szczególności poprzez wymianę doświadczeń w ramach dobrych praktyk.

WYKAZ WAŻNYCH NUMERÓW TELEFONÓW I ADRESÓW:

  • Telefon Zaufania– 19 288 (linia dostępna od poniedziałku do piątku w godz. 20:00 – 08:00; w soboty, niedziele i święta – całodobowo);
  • Ogólnopolskie Pogotowie dla Ofiar Przemocy w Rodzinie „Niebieska Linia” – tel. 800 120 002 (linia dostępna 24 godziny na dobę i przez siedem dni w tygodniu) oraz e-mail: niebieskalinia@niebieskalinia.info;
  • Ogólnopolskie Pogotowie dla Ofiar Przemocy w Rodzinie „Niebieska Linia” Instytutu Psychologii Zdrowia– tel. (22) 668 70 00 oraz 116 123 (linia dostępna 24 godziny na dobę i przez siedem dni w tygodniu);
  • Fundacja Feminoteka– Telefon przeciwprzemocowy dla kobiet doświadczających przemocy (w tym kobiet transseksualnych) – tel. 888 88 33 88 (telefon czynny od poniedziałku do piątku w godz. 11 – 19);
  • Centrum Praw Kobiet– tel. 800 107 777 (telefon interwencyjny czynny całą dobę; po połączeniu należy wybrać 1 i potem 3);
  • Fundacja Dajemy Dzieciom Siłę– Telefon zaufania dla Dzieci i Młodzieży – tel. 116 111 (linia dostępna 24 godziny na dobę i przez siedem dni w tygodniu) oraz Telefon dla rodziców i nauczycieli, którzy potrzebują wsparcia i informacji w zakresie przeciwdziałania i pomocy psychologicznej Dzieciom przeżywającym kłopoty i trudności takie jak: agresja i przemoc w szkole – tel. 800 100 100 (linia czynna od poniedziałku do piątku, w godz. 12 – 15);
  • Dziecięcy Telefon Zaufania Rzecznika Praw Dziecka– tel. 800 12 12 12 (linia dostępna 24 godziny na dobę i przez siedem dni w tygodniu);
  • Anonimowa Policyjna Linia Specjalna „Zatrzymaj Przemoc”– tel. 800 120 148 – (bezpłatna linia dostępna 24 godziny na dobę i przez siedem dni w tygodniu);
  • Linia wsparcia psychologicznego Polskiego Czerwonego Krzyża– tel. (22) 230 22 07 (linia dostępna od poniedziałku do piątku w godz. 16 – 20);
  • Bezpłatna aplikacja mobilna „Twój parasol” – https://twojparasol.com/
Skip to content